jahiliah moden..

>> Friday, April 2, 2010

assalmualaikum wbt...
semalam..
jumaat..
2 april 2010
tengahari..
aku pergi..


semayang jumaat laaaa...
hahaha..

xdakla..saja nak share about topic yg di presented by tok khatib dalam khutbah jumaat semalam.
shaja nak berkongsi ngn rakan2 suma.
tepanggil nak share kat blog ni

aku bab agama ni xexpert pon
yg basic2 ja
hidup pon terumbang ambing lagi
subuh pon asek kantoi ja
takut gak nak bicara bab agama ni
nnt kontroversi klu tersilap sebut apa2
tp apa aku kisah kata azwan ali
aku org ISLAM
sapa nak jaga ISLAM klu bukan org ISLAM
at least aku mencuba
aku share ni tok pesanan pada diri sendiri & org lain
sama2la kita beringat ya.
aku pon kena ingat

nabi pernah bersabda berdakwahlah walaupun ianya sepahit hempedu(kalu aku silap betoikan aku)
aku mmg xhafal hadith mana
tapi tu la yg aku igt sejak sekolah

berbalik pada topik ini
jahiliah ni pada definisinya kegelapan.
dimana merujuk kepada manusia yg hidup pada zaman sebelum kedatangan ISLAM di sekitar Tanah Arab
kehidupan mereka tiada rujukan,tiada law,tiada ketua & menyembah berhala
hidup hanya berlandaskan nafsu & perasaan

depa ni hidup tanpa undang2
buat ja apa nak wat
xdak org kisah atau marah
enjoy selalu
main pompuan
mabuk
clubing xtaula wujud ka dak time ni..haha
anak perempuan dibunuh hidup2
sering bergado sesama sendiri sehinggakan berlakunya pertumpahan darah

kehidupan mereka pulak tidak ada satu petunjuk macam ALQURAN untuk di rujuk
tapi setelah kedatangan ISLAM yg dibawa oleh NABI MUHAMMAD SAW
golongan ini mula mengecil
walaupun ramai yg menentang secara radikal dakwah NABI SAW ketika itu termasuk ayah saudara NABI SAW sendiri iaitu ABU JAHAL

namun, sehingga hari ini pengaruh/budaya/kehidupan/cara hidup masyarakat jahiliah ini masih menular dikalangan masyarakat moden
pada era millenium ini, kita masih kedengaran kes2 jenayah yg ganas!
dera anak kecik sampai mati(adik safiyah). deraan sex sampai mati (adik nurin)
kes buang anak yg diproses secara luar nikah lg la melambak. (ni aku paling marah.comei kot budak2 tuh!)
tu xsebut kes haruan makan anak lagi

aku selalu pi lepak kat mapley belakang hotel concorde berdekatan jalan P Ramlee makan nasik lemak.selalula nmpak anak2 melayu yg mabuk.pening.kepit perempuan kiri kanan.pakaian xyah cakapla kan?org laki klu xusha rapat ada simptom kepondanan lah tu.hahaha.

artis melayu lagi xle cakap.club tuh tempat lepak ja.camana depa le lepak tempat camtuh pon aku xtau.lalu depan pon bau dia aku dh xlalu.
haha.adala sekumpulan kwn aku dr luar KL yg kaki clubing.selalu turun KL layan clubing.tp depa pelik."korang umah dah dlm KL.kat town.xkan xlayan clubing?"
"kami mmgla duk btoi2 KL ni.tp kami xJIWA la clubing2 ni.mintak maafla na"
tu dialog pertama bila jumpa depa bila naik KL.lepas dari tu xdak dah nak ajak ka tegur ka tanya papa ka. depa punya dunia aku & dak2 aku punya dunia.tapi kami tetap kwn.haha.leh BBQ atau main futsal skali.

so, ni lah antara contoh2 JAHILIAH MODEN.byk ag tp aku dah xle pikiaq dah.haha.sama2 lah kita fikir2kan.dimana kita sekarang.JAHILkah kita?

harap tiada yg terasa.contoh2 adalah hanya untuk dakwah semata2.

aku xsempurna
tp aku nak sempurna
lupakan kesempurnaan
carilah perubahan
marilah berubah
amin..

4 comments:

aREezD April 2, 2010 at 11:33 PM  

igt mengingati sesama sendiri.. (n_n)

IMA ROHAIDA April 2, 2010 at 11:35 PM  

betoi2...la nie mcm2 kes..apa nk jadi ntah dak2 la nie...dunia dah nk dekat akhir zaman....

♥_ritsukaanum_♥ April 3, 2010 at 12:55 AM  

yes true indeed !
jum mensempurnakan diri

retro rare lover April 19, 2010 at 10:58 PM  

sama2 lah kita beringat..

Related Posts with Thumbnails

retro love peace

marilah kita semua bersatu

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP