SESEJUK AIS!!

>> Friday, March 12, 2010

8mac 2010 tepat jam 8malam aku singgah di kedai makan tabong haji, jln ipoh.
jam 10.50 saudara azam ajak aku lepak cucuk2@stemboat tepi sogo. mula mals nak pi.tapi berat ati nak balik rumah.aku ngan wan bngau pon pi la.lepak dgn nali pomen n rakan.sampai ja kat sana, ati aku terus xkeruan@xsedap atila..dupdapdupdap.awat xtau teringat mak n fam aku kat kampong.time tu 11pm lbh..lbh kurang 10 minit kemudian tiba2 hati ni tenang ja..aku pun pelik tapi xpala.wan ajak layan cucuk2 sebatang 2.aku amek pinggan polistrene tu pilihla 4 cucuk.lepas tu celupla dalam ayaq hangat dia.sedang elok nak masak ja.henpon ttba berdering.'lovely mum' terpapar kat skrin nokia 1110 aku.angakta ja mak aku tanya ada mana??aku kata ada kl.mak aku kata "pakteh dah xdak" then sebak pastu menangis.truih lutut aku lemah.4batang cucuk2 tu aku letak kat atas table.bagi kawan aku.suruh depa perabih.aku dah xlalu.

pakteh aku (mansor bin harun) org yang amat rapat dgn aku.mcm abah aku sendiri.dulu sebelum aku mai kl pon a aku mai KL dia yg bagi doa mcm2 kat aku srh aku amal.bg pendinding.dia kata KL tu jahat.tempat setan beranak.btoi kata dia.aku penah terselamat dari di pukau kat jalan hj taib chow kit.mmg setan bersepah.dia pesan,jgn cari pasai dgn org.org xkan cari pasai dgn kita.alhamdulillah hampir 4 tahun aku duk sini xpenah tumbuk org atau kena tumbuk dgn org.dia pon pesan salahlaku jenayah tanggugjawab sendiri.mcm2 lg dia pesan.masih terngiang2 kat telinga aku ni.

Allah tu Maha Kuasa.cantik ja dia susun.rupanya masa aku xsedap hati tu la paktek abeh umuq.patutla aku berat ja hati nak balik rumah kat kg baru.rupanya nak bagi aku dekat dgn pudu.aku terus kepudu dr sogo.1minit setengah sampai.kaunter pon dah banyak tutup.ttba nampak kakak 2 duk gamit2 dari dalam kaunter Konsortium."nak pi mana adik?" "kulim, malam ni jam 12am ada kak?" "xdak, 1130pm ja ada, ni bas nak jalan dah ni" "ok amik satu, tapi kak srh depa tunggu saya satna, saya nak bagi kunci moto kat kawan saya diluaq, saya nak balik jugak pakteh saya meninggal" "ok adik". aku terus naik bas malam tu sehelai sepinggang.beli benson & hedges 14 dan mineral water ja. sepanjang perjalanan aku menangis xhenti setiap kali aku baca alfatihah.nasib bas kosong malam tu.aku teringat semua kenangan aku dgn arwah.aku agak terkilan sebab last aku jumpa arwah masa raya posa aritu ja.balik kg pun xdan nak jumpa dia.duka kalut tolong mak aku menega.banyak kali dia duk sebut nama aku.nak jumpa aku.tapi 2la.ALLAH maha mengetahui.

sampai saja dikg jenazah dah dibawak balik ke rumah pusaka tokwan aku.di kg sungai seluang bawah.tenang ja muka arwah,mcm tidoq ja.syukur.dia pergi dgn tenang.walaupun sakit jantung, tapi masa abis umuq arwah tengah tengok TV dgn anak2 dia.siap duk gelak2 lagi.yang aku dapat buat tok berjasa kat arwah hanyala memandikan jenazah, tolong ikat kain kapan dan usung jenazah arwah. kesejukan terasa apabila bibir aku singgah di pipi dan dahi arwah.beku,sejuk,kaku, macam ais.air mata aku dah xtertahan lagi dah masa tu.SEDIH!

pakteh disini iwan nak mintak maaf atas segala kesilapan sejak dari lahir sampai la ni.mintak halal makan minum.mintak halal dan berkat ilmu yang pakteh turunkan.
semoga roh pakteh tenang disana na.iwan hanya mampu doakan iwan dari sini saja.semoga roh beliau akan ditempatkan dikalangan yang beriman dan soleh.amin..


ALFATIHAH..
MANSOR BIN CHE MAH
1958-2010


gambar terakhir bersama arwah.hari raya puasa yang lepas

6 comments:

aten March 13, 2010 at 6:47 AM  

al-fatihah...

meowcatfish March 13, 2010 at 8:51 PM  

nk nanges shz bce entry nie...
al-fatihah utk arwah....
semoga roh dia ditempatkan di kalangan roh2 org beriman...amin...

retro lover March 27, 2010 at 2:34 AM  

thanx aten+shaz..

ஐsHaLLotஐ™ March 27, 2010 at 5:45 AM  

hmm..aku bru dpt bca blog hg..

al fatihah buat pak teh hmpa..

....

retro lover March 30, 2010 at 6:31 AM  

tenkiu kerna melawat..
alfatihah..

aiman whiter September 9, 2010 at 5:01 AM  

wanlat...stiap kali aku bc blok ko msti aku rs sebak n smetime wtkn air mata aku bgugurn..hidup ini memng penuh dgn dugaan cabaran..aku bnga mempunyai sahabat mcm ko..al-fatihah utk arwah pakcik ko mansor bin che mah..smoga ditempatkan dikalangan org yg briman dan solehin...amin..

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget

retro love peace

marilah kita semua bersatu

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP